.

עלון בוגרים שבט תש''ף

הרשמו לעלון שלנו

בואו ועזרו לנו להגיע לעוד בוגרים. רישמו אותם לעלון!

דבר ההנהלה
דניאל בן חמו - רכז אזור ירושלים

'מה הסיפור שלך?'

עם סיום פרשיות יציאת מצרים, אחת המצוות שמלווה את האירוע היא ל'ספר' ובלשון הרמב"ם (הלכות חמ"ו ז' א') "..לספר בניסים ונפלאות שנעשו לאבותינו במצרים.. שנאמר 'זכור את היום הזה אשר יצאתם ממצרים'.." זו מצווה יחידה בתורה שהציווי הוא לספר. אמנם יש מספר מצוות נוספות שבהן יש מצווה לזכור אך הזיכרון נעשה בצורות שונות ולא בסיפור. בנוסף מעריך שאיני מגזים אך לא נראה שיש בתרבויות אחרות חג שבליבו ועיקרו הוא לספר סיפור, את הסיפור כמו בליל הסדר. אם כך מה יש כל כך בסיפור? (ב' בפתח) ובסיפור? (ב' בשווא).

אפתח בתיאור סתמי ואולי יומיומי המוכר לכולנו. יצא לנו לא אחת שסימנו טיול, נסיעה או סתם סיבוב בקניון עם חבר או חברה ונפגשנו עם אדם שלישי, החבר תיאר את מה שעברנו כאחת החוויות המשמעותיות שהיו לו בימים האחרונים, האנשים שפגשתם, האוכל שאכלתם, הנוף שראיתם ועוד כמה אירועים שמנוקדת מבטך הם שוליים וגם אם לא, בטח שלא היית נותן להם קול שני בסיפור לאדם שלישי. אז מה היה לנו? שני אנשים שעברו בסך הכל את אותם האירועים לאורך היום לאחד יש סיפור לספר והאחר יכול לספק מקסימום תמונת פושרת בלי מילים… במה הם נבדלים?

עוד רגע נחזור אליהם, אך כבר ננסה לתת כיוון למשמעות הסיפור. היכולת לספר סיפור לכאורה טמונה ברגישות ואם נדייק יותר, בעדינות. העולם סביבנו מלא בפרטים גדולים וקטנים ואנו חווים בלי סוף אירועים לאורך היום והחיים, מה הופך מקרה לאירוע? מפגש סתמי לשלב נוסף בסיפור? מה הופך אוסף מקרים לעלילה עם דמויות ורעיון? ה'סיפור', סיפור הוא היכולת למצוא את קו הישר המחבר בין כל הנקודות הפזורות במרחב, ולמעשה הוא הופך למשמעות של האירועים הסתמיים. דמויות שמספרות סיפור הן דמויות בעלות עדינות המשווה לפרטים עוצמה ומרחב של פשר. סיפור טוב הוא סיפור ברזולוציה גבוהה שכל פיקסל נותן גוון ונופח לעלילה הגדולה.

זוג החברים בעיקר מפגיש אותנו עם שני סוגי אנשים, אלה הרגישים וחווים את החיים שלהם ברזולוציה גבוה, ב'HD'. ואלה שהפרטים חולפים לידם, כמובן שאני מקצין את הקטלוג שלהם אך נאזין לעצמנו בכמה מהימים שלנו אנו מצליחים לשמוע את הפרטים ולספר סיפור לעומת הימים שאנו משאירים לאחרים לספר אותם.

משה (איזה שתבחרו רבנו או 'עד משה') למעשה 'מצליח לתפוס את הרגע' בציווי לספר את יציאת מצרים לדורות הוא אומר לנו יש כאן סיפור, יש כאן מאורע, שיוכל לפרנס היסטוריה של עם גם בעוד אלפי שנים ואם נדע להיות מאלו שמתקרבים לתמונה ומרחיבים אותה בשני אצבעות, כלומר להוסיף לה עוד כמה פיקסלים שלא היה ניתן לראות לפני כן נהיה מאלו שמספרים את הסיפור ונותנים משמעות ל'עכשיו' וגם מאלו ש'יש להם סיפור', הבחירה לציין את יציאת מצרים עם ציווי לספר את הסיפור חושפת שהאירוע לא תם יש עוד עומקים הטמונים בו אם נדע לספר את הסיפור ויותר מזה היא מזמינה אותנו להיות מאלו שהופכים את האירועים המקרים לסיפור מכונן ומחיה.

 

ארוע ט''ו בשבט 

השבוע התקיים ארוע ט''ו בשבט המסורתי , גם השנה יחד עם ארגון השומר החדש יצאו אלפי חניכי התנועה לעבודה חלקאית ברחבי הנגב הצפוני ועד הר הנגב .

החניכים הגיעו לקיבוצים וליערות שם עבדו יחד עם מתנדבי השומר החדש והחקלאים המקומיים, הם קיבלו משימות ייעודיות וביצעו עבודות שלחקלאים לבד היה לוקח תקופה ארוכה לבצע אותן.
בסיום היום הגיעו החניכים לאמפי-פארק באר שבע להופעה מיוחדת בה נאור כרמי והתזמורת העממית אירחו את עקיבא תורג'מן והפייטן ליאור אלמל
חים את

שבתות הנהגה 

 

במשך חמש שבתות רצופות מפרשת "ויחי" ועד השבת, הגיעו מאות מנהיגים מכל רחבי הארץ לשבתות "הנהגה" .

במהלך השבת הם נפגשו עם הנהלת התנועה וצוותי ההדרכה ורכשו כלים חינוכיים לעבודה בשטח בשני מישורים חברי גרעין עברי - חינוך וחברי גרעין מבשר עברו את המסילה העזראית .

 

פוגשים בוגרים

ראיון אישי: יוסי כהן 

ספר קצת על עצמך

יוסי כהן, בוגר סניף חיפה,גרעין גחלת . נשוי, אב לשלושה וסבא לנכדים. הייתי חניך ומרכז סניף חיפה, רכז אזור, רכז מחנות הרבה שנים ואח"כ שימשתי גזבר בזמן שבני וורצמן היה מזכ"ל.
כשסיימתי את לימודי הכלכלה בטכניון והגיע הזמן לעבור למגרש של הגדולים עבדתי שנים רבות בבנק פאג"י כמנהל הסניף בחיפה ובהנהלה הראשית.
לפני כשלוש שנים החלטתי לפנות לדרך עצמאית וכיום אני יועץ פיננסי לעסקים ומוסדות.


איך בא לידי ביטוי החינוך העזראי בחיים שלך היום?

אני מאמין ומשתדל ליישם בחיי היומיום את רעיון "תורה עם דרך ארץ". חי חיי תורה מלאים ככל יכולתי ומשתדל לתרום לעם ולארץ בתחומים בהם אני יכול.

 

חוויה / סיטואציה / זיכרון חזק מהתנועה

אני יזמתי את טקס קריאת השם לגרעין החדש בפסגת מצדה. מרגש אותי שמסורת זו נשמרה במשך שנים רבות.
בנוסף זכיתי להקים סניפים בק. אתא ובפ"ת, ולראות אותם היום בפריחתם זו נחת מתמשכת.


דמות שזכורה לך

דמויות רבות השאירו בי חותם. במיוחד זכור לי דודו ארנפלד החובש המיתולוגי במפעלי הקיץ של התנועה. זכה יותר מפעם אחת להציל חיים של חניכים. באחד המחנות שריכזתי זיהה מוקדם התקף לב של חניכה בת 12 ובזכות המקצוענות שלו ניצלו חייה.

 

איפה היית רוצה לראות את התנועה בעוד מאה שנה?

בעוד 100 שנה נזכה לראות תנועה משגשגת ופורחת בכל רחבי הארץ, והלוואי ונזכה להקים סניף בהר הבית.

 

מה אתה מאחל לחניכי התנועה החדשים ?

איחולי לחניכים החדשים- תזכו להמשיך בדרך בה התחילו מקימי התנועה ולהגשים את חזונם, חיזקו חברים.


איך אתה תופס את המושג תורה עם דרך ארץ ישראלית?

מעורבות בהנהגת המדינה בכל תחומי החיים תוך שמירה על ערכי התורה הקדושה.

בוגרים כותבים
עמיחי הורביץ- גרעין נצח ,בוגר סניף מרכז והברר, מנחה בתנועה.

אני לא זוכר מתי בדיוק התחלתי לזוע באי נחת כשדובר על 'תורה עם דרך ארץ'. אני רק זוכר שבשלב מסוים התחלתי להרגיש ניגוד עמוק בין התוכן איתו אני מזדהה לבין הדגל אותו אני מניף.

הרגשתי שעם כל הכבוד והערכה העצומה לרש"ר הירש שטבע אותה (בהקשרה המודרני כמובן) ולסטודנטים היהודים-גרמנים שיסדו את התנועה בה אני חבר ובה אני עדיין פעיל, הסיסמא הזו כבר לא כ"כ מייצגת את התנועה כפי שהבנתי אותה, וגם לא אותי.
התנועה הניאו-אורתודוכסית בגרמניה שאימצה את הסיסמא הזו של הרב הירש היוותה חידוש גדול ביהדות האירופאית של המאה ה-19. בניגוד לאינסטינקט הגלותי הנפוץ והמתבקש להיסגר מפני החידוש ולהתמודד עם התרבות השלטת בדרך של זרות וניכור, הניפו מייסדי תנועתנו את דגל השילוב. 'אחוז בזה וגם מזה אל תנח ידך' יכריזו בגאון חניכי התנועה, ויבחרו בדרך של דייקנות הלכתית מחייבת לצד עיסוק בתרבות אנושית כללית ורף גבוה בעולם החול הגויי.
קראתי פעם מאמר של הרב יובל שרלו שדן בשאלה האלמותית (מחילה מהבנאליות) 'מה אתה יותר- דתי או לאומי?'
תשובתו של הרב שרלו היתה שבעיניו המרכיב החשוב ביותר במונח 'דתי-לאומי' אינו המרכיב הלאומי ואינו המרכיב הדתי, אלא המקף באמצע. החידוש והבשורה בעיניו היא שיש חשיבות עצומה בחיבור הבלתי מתפשר הזה.


נדמה לי שניתן להשליך את העיקרון הזה על המושג 'תורה עם דרך ארץ'. נראה שחידושם הגדול של האורתודוכסים בגרמניה היה במילה 'עם'. יש כאן מבחינתם שני דברים חשובים שלא ניתן להתפשר על אף אחד מהם.
פה בדיוק היתה מונחת תחושת אי הנוחות שלי. על אף הקסם שיש במבט ראשון בעיקרון של 'גם וגם', ברצון לא לוותר על שייכותנו לתרבות הכללית מצד אחד ועל שייכותנו למסורת מן הצד השני, מבט מפוכח לימד אותי שהגישה הזו יוצרת תחושה פשרנית, מגמגמת, חיה בסתירה פנימית מתמדת. הניסוח הקיצוני של כיוון החשיבה הזה טמון בציטוט המפורסם המיוחס בטעות למשה מנדלסון : "היה יהודי בביתך וגרמני בצאתך ", קרי, חיי התורה והקודש הם חשובים וטובים, אך הם רלוונטיים רק לרבדים מסוימים בחיינו. אין כאן יציאה ממסורת ההלכה חלילה, אך בהחלט יש כאן מבט על המציאות שיוצר אבחנה דיכוטומית בין מרחב התורה ויראת השמים, לבין מרחב שבו אני כביכול אדם ככל אדם. בין מרחב הקודש לבין מרחב החול.


ננסח זאת בפשטות: בתפישה הניאו-אורתודוכסית, הקודש והחול מנותקים אחד מהשני עד כדי כך שהם אינם סותרים. על דרך משל: כפי שאין סתירה בין פעולת האכילה ופעולת השינה, אלא מדובר בשתי פעולות נפרדות לחלוטין, וממילא אין סיבה שיסתרו אחת את השניה, כן בנמשל: אין שום קשר בין העובדה שאני מניח תפילין כל בוקר לבין העובדה שאני הולך לתיאטרון- הנחת התפילין קשורה למרחב האורתודוכסי שלי וההליכה לתיאטרון קשורה למרחב המודרני שלי. הדואליות בסגנון החיים הזה תסכלה אותי ויצרה אצלי תחושת רמיה וחוסר יושר מול התביעה החריפה של החכם באדם: "בכל דרכיך דעהו".
מול כל אלה ניצבה תפישתו הרחבה של רואה האורות הגדול, הראי"ה קוק זצ"ל אשר באו כמים קרים על נפש עייפה בשנות השיטוט הרוחני של הלימוד בישיבה התיכונית: "כל גלוי רוח כללי לפי התגברות הכללות שבו כך הודאות מתחזקת בקרבו... ומתוך שהיא כללית, מפני שבתוכה כלול כל, אינה יכולה על פי טבעה להוציא כל דבר משלטונה והכללתה ולכל היא נותנת מקום..." (אורות, עמ' קל-קלא)
הרב קוק דרש מאיתנו דרישה עמוקה יותר וקוהרנטית יותר מזו של הרב הירש. כמו הרב הירש לפניו, גם הרב קוק היה ער לצורך להיות קשוב לרוחות הזמן, אך שלל בחריפות את המבט הדואלי של התנועה הניאו-אורתודוכסית. בארץ ישראל, לדידו של הרב, מתגלה רובד עמוק יותר של צורת החיים הישראלית אשר בו "אין בנו ערכים פרודים" (אורות עמ' כ), ומוטל עלינו לחיות שיטה כללית אחת אשר מתוכה צומחים כל ערכי החיים- חיי הקודש וחיי החול. מוטל עלינו ליצור צורת חיים שבה הנחת התפילין בבוקר תהווה בעומקה חלק מאותה דרישה להיות קשוב לרוחות הזמן, לחיות רף גבוה בכל מרחבי החיים, גם חיי החול. אין מדובר כאן על 'תורה עם דרך ארץ', אלא על חיי תורה, חיי קדושה המופיעים בתוך דרך ארץ. זוהי עפ"י הרב, צורת החיים הישראליים בא"י.


מתוך הקשבה לשינוי התודעתי העמוק שעבר על התנועה מימי היוסדה בהלברשטט ועד לימינו אנו, הובילו מנהיגי התנועה בשנים האחרונות מהלך של התחדשות והעמקה אשר התבטא בסיסמא החדשה 'תורה עם דרך ארץ ישראלית'.
מושג חדש זה בא לבטא מצד אחד את שייכותנו אל תביעתו של הרב קוק, לחיות חיים ארץ ישראליים, קוהרנטיים ולא דואליים, ומן הצד השני לא לוותר על שייכותנו לשורשיה הניאו-אורתודוכסיים של התנועה.
תחושתי האישית היא שדווקא לאחר שאנו מזדהים עם מסקנתו של הרב קוק בנושא יחסי הקודש והחול, דווקא מתוך כך אנו יכולים לשוב בחיבה אל הרב הירש ואל מייסדי תנועתנו ולהזדהות עם תביעתם הכנה לא להצטמצם אל תוך ד' אמות של הלכה. גם אם איננו מזדהים עם מסקנתם האמונית-השקפתית, בוודאי שהמוטיבציה הפנימית שהניעה אותם מניעה גם אותנו, ההבנה שאין זה רצון ה' בדורות האלה שנחניק את כוחות חיינו, שנתנתק ממרחב החיים הכלליים, אלא אדרבא, רצון ה' הוא שיתקיים בנו דברי הנביא ישעיהו "הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ וִירִיעוֹת מִשְׁכְּנוֹתַיִךְ יַטּוּ, אַל תַּחְשֹׂכִי, הַאֲרִיכִי מֵיתָרַיִךְ וִיתֵדֹתַיִךְ חַזֵּקִי: כִּי יָמִין וּשְׂמֹאול תִּפְרֹצִי וְזַרְעֵךְ גּוֹיִם יִירָשׁ וְעָרִים נְשַׁמּוֹת יוֹשִׁיבוּ:" (ישעיהו נד, ב-ג)


שנים לאחר תחושת הסתירה החריפה, אי הנחת מן הדואליות, אי ההזדהות עם מייסדי התנועה בה אני פעיל, דווקא בשנים האחרונות אני חוזר להרגיש שמחה גדולה על כך שהרב הירש הוא אחד מדמויות המפתח בתנועה עד היום. הרב הירש ואנשי 'תורה עם דרך ארץ' היו החלוצים של צורת החשיבה שלא מוותרת על חיי החול ועל שייכות לתרבות הכללית לצד חיי תורה, ואני שמח להיות ממשיך דרכם, גם אם באופן קצת אחר.

הרשמו לעלון שלנו

בואו ועזרו לנו להגיע לעוד בוגרים 

חפשו אותנו בדף הפייסבוק של התנועה

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.